Cum sa Sustii un Discurs Inspirational in 3 Pasi Simpli
Probabil că ai ascultat discursuri care te-au inspirat. Te-au motivat să faci schimbări. Astfel ai devenit mai bun și ai influențat pozitiv viața celor din jurul tău. Inspiri, la rândul tău.
Iată un exemplu de discurs inspirațional excelent, pe care l-am găsit în filmul Any Given Sunday.
Nu porni clipul încă: În timp ce-l vezi reține energia inițiala a echipei. Atitudinea lor. Compar-o cu cea de la final. Ce zici, s-a produs o schimbare? În fiecare ca și om, în echipă ca și grup.
Ce este un discurs inspirational
Discursurile inspiraționale leagă ascultătorii într-o nouă viziune comună. Îi face pe toți să ia o nouă atitudine legat de un subiect și să producă schimbări. Întâi în ei, apoi în jurul lor.
Pentru asta trebuie să:
- Creeze o conexiune cu sentimentele, temerile sau obiectivele ascultătorilor din acel moment.
- Explice de ce și cum se schimbă situația. Ce anume se întâmplă, care face ca aceste sentimente, temeri sau obiective să devină nepotrivite?
- Motiveze și provoace pe cei care te ascultă (sau citesc) să adopte alte sentimente, valori personale sau obiective. Și să le arate beneficiile pe care le vor avea astfel.
1. Crează o conexiune cu ascultătorii
Ca să inspiri, trebuie întâi să te adresezi unei nevoi a celorlalți. Sau unei dorințe pe care o au (de preferat neîndeplinită).
Abraham Maslow, psiholog american, a dezvoltat ierarhia nevoilor umane. Astfel oamenii au 5 tipuri principale de nevoi:
- Fiziologice (apă, mâncare, somn, căldură, adăpost)
- De siguranță (protecție de frig, securitate)
- Apartenența (acceptarea și dragostea celorlalți)
- Stima (respectul propriu și al celorlalți, încrederea în sine, reputația, statutul)
- Auto-realizarea (dezvoltarea propriului potențial)
Găsește o nevoie pe care să-ți construiești discursul. Adresează-te acesteia, unei temeri sau preocupări.
O poți face în două feluri:
- te adresezi la ceva pozitiv – nevoia de a fi acceptat într-un grup social, spre exemplu
- te adresezi la ceva negativ – teama de a își pierde respectul celorlalți
Oamenii sunt motivați preponderent de lăcomie sau teamă (aleargă către ceva sau departe de ceva). Statisticile existente arată că în general oamenii sunt mai dispuși să facă schimbări de teamă decât de lăcomie.
Le poți expune aceste sentimente, dar nu exagera – dacă devin prea intense probabil vor prefera să plece de lângă tine decât să și le confrunte la intensitate maximă.
Ține însă cont că nevoile definite de Maslow au o prioritate, pe care trebuie s-o respecți. Nu vorbi despre obținerea statutului (nivel 4) sau cum să-și dezvolte potențialul (nivel 5) unui om care nu are de mâncare (nivelul 1). Adaptează-ți discursul la audiență. Sau alege audiența potrivită.
2. Schimbă situația actuală
După ce te-ai conectat cu ascultătorii, următorul pas în orice discurs inspirational este să le arăți că status-quo-ul s-a schimbat. Ceva a avut loc, iar lucrurile nu mai sunt cum obișnuiau să fie. Motiv pentru care e nevoie de una (sau mai multe) schimbări.
Spre exemplu, un candidat la alegeri ar putea vorbi aici despre greșelile partidului competitor. Ar putea spune cum greșelile acestora au produs anumite situații care au nevoie de o altă abordare, alte mentalități. Și, desigur, într-un final va sugera că e nevoie de o schimbare, el integrându-se în noua conducere.
Similar când e vorba de alegerea unui nou board: noii candidați ar putea sugera că organizația are nevoie de o altă abordare. Situația nu mai e aceeași, iar realegerea vechiului board ar putea deteriora și mai mult sănătatea organizației.
3. Provoacă schimbarea
Iar ultima fază, de fapt însăși obiectivul discursului tău: să inspiri oamenii să facă o schimbare. Să le arăți ce pot face ei pentru a face schimbarea sugerată de tine și ce beneficii le va aduce aceasta.
Îi vei provoca acum pe cei ce te ascultă să adopte atitudini, sentimente și dorințe noi. Să-și definească noi valori și roluri în viață. Și să conștientizeze avantajele pe care le vor avea din aceasta.
Ai putea menționa aici și dificultățile pe care le vor întâlni pe drum, problemele pe care vor trebui să le rezolve. Iar în final energizează atmosfera și fă-i să-și ia angajamentul că vor schimba.
Sfaturi
- Folosește anecdote, citate și povești. Arată-le cum și-au depășit alții problemele și au reușit. Pentru idei, vezi și selecțiile cu citatele lui Paulo Coelho, citate Emil Cioran, citate Osho, citate din Albert Einstein sau citatele din Octavian Paler.
- Vorbește colocvial și direct. Folosește cuvinte precum “tu” sau “noi“.
- Adoptă cuvinte vii, care dau viață pentru a-i ajuta să-și imagineze lucrurile bune ce li se vor întâmpla. Folosește verbe de acțiune.
- În final concentrează-te pe pozitiv, pe ce pot face concret ca să adopte următoarea acțiunea.
Un astfel de discurs înglobează tot ce ai învățat până acum despre public speaking: vei avea ocazia să folosești limbajul corpului în discurs ca să întărești sensul cuvintelor. Vei putea adapta tonalitatea vocii la ceea ce spui și vei termina cu o încheiere puternic emoțională și dinamică.
Iar în final termină cu o propoziție memorabilă care să genereze acțiune din partea ascultătorilor. Îți recomand să vizionezi și câteva clipuri motovationale care te pot inspira.
Acest articol este ultimul din seria public speaking și Toastmasters: Proiectul 10 Competent Communicator, dedicat unui discurs inspirational. În următoarea perioadă vreau să scriu o serie de articole despre public speaking: sfaturi, unelte, probleme și rezolvarea lor.
Precedentele articole le găsești
- Proiect 1, Ice Breaker – Cum să vorbești în public pentru prima dată
- Proiect 2, Organize your speech – Cum să organizezi un discurs
- Proiect 3, Get to the point – Cum să tragi concluziile
- Proiect 4, How to say it – Ce limbaj sa folosești într-un discurs
- Proiect 5, Your body speaks – Cum să folosești un limbaj corporal convingător
- Proiect 6, Vocal variety – Varietatea vocală a unui discurs.
- Proiect 7, Research your topic – Ce înseamnă să te documentezi pentru un speech: sursel de cercetare
- Proiect 8, Get comfortable with visual aids – Cum să incluzi materiale vizuale de impact
- Proiect 9, Persuade with Power – Cum să susții un discurs persuasiv
- Proiect 10, Inspire your Audience – 3 pași simpli de urmat cand ai un discurs inspirational
Anul trecut am susținut un proiect de discurs inspirational la Toastmasters. L-am construit în jurul poveștii “Într-o grădină chinezească” de Frederic Loomis (prezentarea o găsești pe slideshare). Citește și povestea lui Loomis, iar dacă ți-a plăcut acest articol, nu uita să dai un tweet sau share.
Ascultă versiunea audio a articolului (sau descarcă mp3 aici)
Și în final am o provocare pentru tine: lasă, te rog, un comentariu mai jos cu un discurs care te-a inspirat și îți place să-l revezi. Vreau să facem aici o listă cu cele mai bune discursuri inspiraționale și pentru asta am nevoie de ajutorul tău.
Citeste intregul articol la http://florinrosoga.ro/blog/discurs-inspirational-toastmasters/#ixzz3BJJDlvn6
Leave a Reply