Roluri in cadrul sedintelor

Nu există nici un instructor sau profesor la un Club Toastmasters. În schimb, membrii îşi evaluază între ei prezentările orale şi conducerea activităţilor.

Acest proces de evaluare este o componentă integrantă a programului de educaţie în ansamblu şi îl face diferit de un curs de oratorie.

Rolurile din cadrul unei sedinte Toastmasters sunt:

Roluri in cadrul sedintelor

Toastmaster


Principala datorie a unui Toastmaster este de a acționa ca gazdă și de a conduce întregul program, inclusiv prezentarea participanților și distribuirea premiilor. 

Participanții la program ar trebui să fie prezentați într-un fel care emoționează publicul și îl motivează să asculte. Toastmasterul creează o atmosferă de interes, așteptare și receptivitate. 

Înainte de întâlnire: 

  • Alegeti o tema a sedintei si pregătiți orice materiale s-ar potrivi cu aceasta.
  • Anuntati din timp VPE si VPPR despre tema aleasa.
  • Contactați toți vorbitorii și obțineți detalii despre discursuri (titlu, proiect, nivel educațional)
  • Discutați cu VPE pentru a verifica daca exista evenimente sau module speciale. 
  • Asigurati înlocuiri care pot aparea in ultimul moment.  

În timpul întâlnirii:

  • Salutați-l pe președinte și mulțumiți-i pentru introducerea călduroasă. 
  • Explicați pe scurt formatul întâlnirilor (1-2 minute).
  • Prezentati toti participantii.
  • Prezentati detalii despre tema sedintei, pentru a da savoare intalnirii.

Evaluatorul General 

Evaluatorul General, asa cum se intelege si din nume, are ca atributii evaluarea generala a  intregii sedinte. Responsabilitatile sunt multe, dar la fel sunt si recompensele.

Ce trebuie sa faci?
Sa iti alcatuiesti o echipa de evaluatori specifici. (nu te ingrijora, o parte din ei vor fi deja selectati la desemnarea rolurilor din sedinta precedenta) Acea echipa este formata din:

-Evaluatorii de proiect;
-Timer;  
-Ah-Counter;
-Vote Counter;
-Gramatician;

Înainte de întâlnire: 

  • Se asigura ca toti evaluatorii sunt prezenti;
  • In cazul in care unul dintre evaluatori nu este prezent, se consulta cu Vicepresedintele pe Educatie pentru a desemna un inlocuitor;  
  • Se asigura ca fiecare evaluator de discurs are fisa de evaluare de la vorbitorul pe care il va evalua;
  • Verifica timpul alocat pentru fiecare vorbitor si il anunta pe Timer;  
  • Se aseaza in spatele salii pentru a putea privi intreaga activitate din cadrul sedintei;

În timpul întâlnirii:

  • Noteaza observatii cu privire la mersul sedintei, urmand sa le prezinte intr-o evaluare personala la sfarsitul sedintei.
  • Introduce in scena membrii echipei de evaluare.

Table Topics Master

Discursurile improvizate (table topics) sunt, în sine, un element crucial al Toastmasters. 

Ele ne permit să gandim rapid și să ne îmbunătățim abilitățile de improvizație. 

Perfecționarea acestei abilități este importantă nu numai pentru a deveni un vorbitor mai bun, ci și pentru a ne ajuta să ne îmbunătățim comunicarea în general. 

Ce trebuie sa faci?
Esti responsabil pentru moderarea sesiunii de improvizatie.

Înainte de întâlnire: 

  • creaza subiecte de improvizatie in legatura cu tema sedintei. Li se permite destul de multa libertate si flexibilitate in mod care acest lucru se intampla;
  • se asigura ca eventualul suport electronic necesar(laptop, proiector, Internet, etc.) functioneaza in parametrii buni;

În timpul întâlnirii:

  • invita in pauza vorbitorii sa se inscrie la improvizate. Vor fi incurajati in special membrii noi si invitatii sa participe;
  • in timpul segmentului de Table Topics, cheama vorbitorii pe scena;
  • la sfarsitul acesteia, recapituleaza cine a vorbit, si ce subiecte au avut;

Vorbitor

Motorul Toastmasters si motivul principal prin care care oamenii care vin se pot dezvolta.

Înainte de întâlnire: 

  • Studiază atent materialele educationale Pathways de pe site-ul oficial Toastmasters.  
  • Discută cu evaluatorul său pentru a-l anunta proiectul din Pathways pe care îl va prezenta.
  • Pregateste discursul si il anunta pe Toastmaster titlul si proiectul la care se afla.  
  • Repeta discursul, discutand cu mentorul sau legat de posibile imbunatatiri.

În timpul întâlnirii:

  • Sustine discursul/proiectul la care se afla in fata publicului;
  • Primeste evaluarea si feedback-ul din sala.

Evaluator de discurs 

Pentru ca cineva sa beneficieze la maxim de discursurile sale, trebuie sa primeasca sfaturi in locurile in care se pot imbunatati discursurile sale. Aici intra in scena evaluatorul.

Înainte de întâlnire: 

  • Uitați-vă după vorbitor şi rugaţi-l să vă dea fisa de evaluare.
  • Discutaţi cu vorbitorul despre aspecte specifice la care doreste sa fiti atent;

În timpul întâlnirii:

  • Urmareste atent discursul bazandu-se pe fisa de evaluare si ia notite.
  • Prezinta la final evaluarea sa.

Gramatician

Rolul gramaticianului este de a asigura corectitudinea limbii folosite de catre participanti la sedinta, fie acea limba romana sau engleza.

Înainte de întâlnire: 

  • Plaseaza cuvantul zilei(scris pe o foaie, tabla, etc.) in fata salii unde sa poata fi vazut  de toata lumea.  
  • Pregateste o foaie de hartie si un pix pentru a fi gata sa ia notite.  
    In timpul intalnirii :  

În timpul întâlnirii:

  • Cand este prezentat de catre Toastmaster, se ridica si anunta “Cuvantul zilei”, partea sa de vorbire, definitia lui, il foloseste intr-o propozitie si le recomanda tuturor sa il utilizeze oricand pe parcursul intalnirii de fiecare data cand au ocazia.  
  • Este atent la vocabularul fiecaruia.
  • Noteaza fiecare utilizare ciudata sau incorecta a limbajului(propozitii incomplete sau care isi schimba directia intr-un moment nepotrivit, erori  gramaticale, malapropism, etc.) impreuna cu numele celui care a folosit-o.
  • Noteaza cine a folosit “Cuvantul zilei”(sau derivate ale acestuia) si daca l-a folosit corect sau incorect.

Ah-Counter 

Rolul ah-counterului este…aaa…deci..stii tu…
Da, rolul ah-counterului este de a nota cuvintele si sunetele folosite ca si “carje” sau “pauze inadecvate in timpul discursului” de catre oricine vorbeste pe parcursul intalnirii, care deranjeaza ritmul natural al discursului.

Exemple:

  • Cuvinte care pot fi interjectii neadecvate cum ar fi: “deci, şiii, aşa, ok, ştii tu, bun”
  • Sunete care pot fi “ah, um, err, mm”  
  • Expresii sau cuvinte repetitive ca si “Eu, eu” sau “asta inseamna, inseamna” sau “se stie, se  stie ca”
  • Se mai pot intalni si sunete zgomotoase scoase din varful buzelor, din categoria plescaielilor.  

Nota: pauzele dintre propozitii nu sunt considerate “pauze in vorbire”.
Ramane la latitudinea fiecarui vorbitor sa foloseasca adecvat pauzele de vorbire in discursul sau.

Înainte de întâlnire: 

  • pregateste o mica descriere a indatorarilor sale, si ia fisa ah-counterului;

În timpul întâlnirii:

  • cand esti prezentat de ‘toastmaster-ul serii’, isi prezinta rolul, iar apoi in timpul discursurilor, noteaza “carjele” folosite de acestia;
  • la sfarsit, preda raportul complet si “perlele” colectate la trezorier pentru a fi consemnate;

Timer

As putea sa explic ce face timerul, dar sincer, nici nu am timp sa explic de ce nu am timp sa explic.
Totusi, pe scurt, pot spune ca indatorirea timer-ului (sau cronometror in limba romana), este sa verifice ca toti vorbitorii sa se incadreze in limita de timp stabilita pentru acel tip de discurs.
Pentru a ajuta in acest sens, va primi un set de cartonase colorate pe care le va ridica la timpul potrivit, pentru a instiinta vorbitorul de durata de timp ramasa, in felul urmator.

Verde pentru timpul minim stipulat;
Galben pentru perioada de toloeranţă faţă de timpul stipulat;
Roşu pentru timpul maxim stipulat;

Daca discursul tine mai mult de 30 de secunde dupa aparitia cartonasului rosu, sau mai devreme de aparitia celui verde, este descalificat.

Timpii standard pentru fiecare discurs sunt:
-5-7 minute pentru discursuri pregatite (desi pot varia pentru icebreakere, sau proiecte mai avansate).
-1-2 minute pentru Table Topics;
-2-3 minute pentru Evaluatori de discurs;

Înainte de întâlnire: 

  • pregateste o mica descriere a indatorarilor sale, si ia fisa timerului;

În timpul întâlnirii:

  • cand esti prezentat de ‘toastmaster-ul serii’, isi prezinta rolul, iar apoi in timpul discursurilor, noteaza “carjele” folosite de acestia;
  • la sfarsit, preda raportul complet asupra duratei discursurilor pentru a fi consemnate;

Numarator de voturi

Se spune de Iosif Stalin ca a zis la un moment dat „Nu este important cine votează, ci cine numără voturile”.

Desigur, probabil a zis acest citat in rusa, dar ideea din spate este la fel de valida, ca numararea voturilor este o functie importanta, atat de importanta incat fiecare sedinta are o persoana delegata special pentru asta.

Pentru a il ajuta, va primi o cutie compartimentalizata, in care sa adune voturile pentru fiecare categorie(discursuri pregatite, improvizate, evaluatori de discurs).

Înainte de întâlnire: 

  • Luati in posesie coșul pentru colectarea voturilor de la membrii clubului.
  • Asigurați-vă că toți participanții au buletinele de vot pentru a vota.

În timpul întâlnirii:

  • Cand este prezentat de catre Toastmaster, va da o scurta descriere a rolului sau, si va incuraja lumea sa voteze si sa ofere feedback, ambele in rubrica corespunzatoare a foii, care vor fi trimise acestuia.
  • Va colecta voturile si feedback-urile, si va nota cine a folosit cuvantul zilei;
  • dupa fiecare categorie, inainte sa spuna publicului sa voteze, sa intreba cronometrorul daca toti vorbitorii s-au incadrat in timp, si va elimina de pe lipsa vorbitorii care nu au respectat limitele.
  • dupa ce numara voturile publicului, numaratorul de voturi va adauga un punct in plus pentru cei care au folosit cuvantul zilei.
  • cand va fi chemat din nou pe scena, va prezenta castigatorii;