Cum îţi creezi un discurs?

Tony Hsieh, CEO-ul celui mai mare magazin online de încălţăminte “Zappos.com”, spunea că sunt 3 puncte cheie pentru a livra un discurs de calitate:

1. Trebuie să fii extrem de pasionat de subiect.
2. Trebuie vorbeşti din proprie experienţă.
3. Trebuie fii autentic în faţa audienţei.

Cand ai ajuns la un anumit nivel de măiestrie, aceste puncte sunt singurele lucruri de care ai nevoie pentru a te prezenta in faţa publicului, însă dacă n-ai păşit niciodată pe vre-un podium, trebuie să porneşti de jos.

Stabileşte-ţi un subiect de bază care-ţi este foarte cunoscut. De ce iţi place? Ce poţi să spui despre el? Care este istoria ta cu el? Cum îl poţi prezenta celorlalţi astfel încât să inspiri acea pasiune? Cu ce lucruri inovatoare poţi veni?

Pe lângă pasiune şi experienţă, trebuie sa faci research si să vii cu materiale de suport. Acestea pot fi: fapte sau argumente care pot fi verificate cu uşurinţă, definiţii formale sau nonformale, statistici, citate, exemple, metafore şi testimoniale. Acestea trebuie să îţi intărească punctele cheie din discurs şi să demonstreze că ţi-ai făcut tema.

Te-ai documentat cu tot ce trebuie? Treci la construit scheletul discursului. În prima fază, acesta arată aşa:

1. Introducere
2. Cuprins
3. Încheiere

Introducerea ar trebui sa fie compusă din câteva propozitii care au rolul de a capta atenţia audienţei. Poate fi un citat, o poveste, o metaforă, o afirmaţie neconvenţională sau una care face audienţa să se identifice cu ce ai de spus. Pe langă asta, trebuie sa prezinţi pe scurt şi într-un mod cât mai clar, despre ce vei vorbi în prezentarea ce va urma: care este scopul discursului?

Cuprinsul ar trebui să fie construit pe baza a 3-5 idei principale. Pune-ţi întrebarea: care sunt ideile esenţiale pentru speech? Poziţionează-ţi cea mai puternică idee la începutul sau la sfârşitul cuprinsului; altfel, daca o pui la mijloc, riscă sa fie percepută ca fiind neimportantă în comparaţie cu restul. În acest moment, schema ta ar trebui sa arate aşa:

1. Introducere
2. Cuprins
– a. idee principală 1
– b. idee principală 2
– c. idee principală 3
3. Încheiere

Acum, în dreptul fiecărei idei principale, introdu material de suport specific ideei respective. Reciteşte tipurile de material de suport de mai sus şi vezi ce s-ar potrivi mai bine pentru fiecare. Ideea este că pentru fiecare punct principal să faci tranziţia de la “general” la “specific”. Forma finală a scheletului poate arăta astfel:

1. Introducere
2. Cuprins
– a. idee principală 1
–> material de suport 1
– b. idee principală 2
–> material de suport 1
–> material de suport 2
– c. idee principală 3
–> material de suport 1
3. Încheiere

Încheierea ar trebui să reafirme scopul iniţial al discursului, eventual să facă o scurtă recapitulare ale subiectelor aduse în discuţie, si să propună paşi concreti de actiune: pentru a aprofunda subiectul, pentru a veni cu soluţii sau pentru a putea implementa soluţiile propuse în cuprins.

Urmându-mi sfatul, vreau să vă intreb: Voi cum vă construiţi discursurile? Aveţi o structură anume sau improvizaţi pe parcurs?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Read previous post:
De ce public speaking?

In viata, cea mai importanta intrebare pe care trebuie sa ti-o pui este "de ce?" Fara "de ce", esti o...

Close